Maar liefst 9 op de 10 werkgevers ervaren momenteel personeelstekorten. Die sombere constatering komt uit onderzoek van AWVN, de grootste werkgeversvereniging van Nederland. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde eerder dat het personeelstekort in het derde kwartaal van 2021 een recordhoogte had bereikt. Om de gevolgen hiervan in kaart te brengen, heeft AWVN een ledenonderzoek gehouden onder ruim 400 werkgevers. Hieruit blijkt onder meer dat 94% van de werkgevers verwacht dat de tekorten volgend jaar aanblijven of zelfs toenemen.
Werkgevers gaan ver om personeelstekort te verminderen
Werkgevers noemen als belangrijkste gevolgen een verhoogde werkdruk (89%), overwerk (55%), de kwaliteit van producten en diensten die onder druk staat (54%) én het niet kunnen leveren van producten en diensten (35%). Werkgevers zijn dan ook bereid ver te gaan om hun personeelstekort te verminderen. 63% van de ondervraagde werkgevers geeft aan zzp’ers of flexkrachten in te zetten. Ook proberen werkgevers aantrekkelijker te zijn voor potentiële medewerkers door onder meer ontwikkelingsmogelijkheden aan te bieden (48%), hybride werk mogelijk te maken (37%) en direct een vast dienstverband aan te bieden (36%). Allemaal goede ontwikkelingen, maar is het genoeg?
Hogere beloningen veroorzaken scheve beloningsverhoudingen
Uit het onderzoek blijkt ook dat werkgevers steeds dieper in de buidel willen tasten om medewerkers binnen te halen of te behouden. Het gevaar dat hier in schuilt, is dat hogere beloningen het aanbod van medewerkers niet vergroten, maar wel scheve beloningsverhoudingen veroorzaken.
Werkgevers kunnen gevolgen arbeidsmarktkrapte beperken
Het is voor de werkgevers dus roeien met de riemen die ze hebben. Verstandige werkgevers zetten behalve een aantrekkelijk salaris ook andere vormen van beloning in om medewerkers te binden en te boeien. Werkgevers die zuinig zijn op hun eigen kapitaal. Investeren binnen je organisatie is essentieel. Aandacht – coaching – trainingen – uitdagingen zijn net zo waardevol, of misschien wel nóg waardevoller. Want iemand kan heel veel salaris ontvangen, maar als hij of zij verder geen aandacht krijgt, is de kans groot dat ‘ie elders gaat kijken. Als jij ze iets biedt wat elders niet te krijgen is, maakt dat de kans groter dat jouw mensen blijven.
Koester je medewerkers
Zorg dat de medewerkers binding hebben met je bedrijf. Dat ze door het vuur willen voor jou. Doe dit door aandacht te geven. Dat zit al in de kleine dingen: een kaartje als ze jarig zijn, vragen hoe het gaat als hun partner ziek is, kortom: weten wat er speelt bij jouw medewerkers. Dit soort details zorgen voor binding en zorgen ervoor dat de medewerkers jouw bedrijf willen vertegenwoordigen.
Weten hoe ik je daarbij kan helpen? Bel me op 06-13618407.
Leave a reply